Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 22 juni 2010

bloemen en blauw

Niks bijzonders, gewoon een boeketje uit de tuin.
En dan zie ik hoeveel blauwe bloemen er in de tuin staan. En wit en paars. Zijn dat gewoon kleuren die er veel zijn in het voorjaar? Of heb ik toch een voorkeur voor blauw in de tuin?
De duizendschoon is wat paarsig.
De hortensia laat zijn kleuren nog niet zien.
En is dit wit, of toch ook blauwig?
De pastoorssteek is overtuigend blauw.
De bolhortensia, blijft bij ons altijd klein en wat groenig (door weinig zon).
De snuffeltjes zijn weer volop paars. Een rondje door de tuin met fototoestel laat me zien dat er toch wel wat bloemen zijn. Ik had eerst het idee dat er nog vrijwel niks in bloei was. Toch wat later door het weer?
De voortuin is klaar. Niet alle grote struiken zijn eruit gehaald. Sommige hebben een tweede kans gekregen en zijn flink gekortwiekt. Wat nieuwe vaste planten erbij ( en de belofte van mijn nichtje voor stekjes uit haar tuin in het najaar) en ik vind het genieten!
Genieten is ook het artikel uit het tijdschrift van 2005.
Het heeft wel een jaar op een standaard in de huiskamer gestaan, zo mooi vond ik het.
En nu ik het bij het uitruimen van een kastje weer tegenkwam, denk ik er nog net zo over.
Niet dat ik 13 kinderen zou willen. Maar de eenvoud, en schoonheid die van deze pagina's afspatten zijn zo inspirerend.
De eenvoudige levenstijl, maar ook de rust en de overtuiging zijn ongelooflijk.
Zelf kan ik over allerlei dingen twijfelen. Bij aankopen: is het zuinig, goed voor het milieu, wil ik mooiere dingen in huis,wil ik nieuw of gebruikt, geef ik mijn kinderen (en mezelf) een wii,of is dat onzinnig en straks weinig gebruikt ?
Deze mensen hebben geen tv.
En heel veel onzin die hier ongemerkt het huis binnen is gekomen, is daar absoluut niet te vinden.
En toch lijken ze erg gelukkig.
Het zal vast niet alleen maar rozegeur en maneschijn zijn. Ook hun kinderen komen in de puberteit , en zullen soms niet tevreden zijn met het simpele leven. Maar wat ziet het er mooi uit!
Hoe zou het nu met ze zijn? Vijf jaar later. Zijn er nog meer kinderen gekomen, leven ze nog zo?
Ooit is er een prachtige reportage van dit gezin op tv. geweest. Ik heb nog spijt dat ik die destijds niet opgenomen heb, wie weet heeft iemand van jullie die nog?

En verder: wil ik iedereen alvast bedanken die op mijn vorige ( en die daarvoor) blogje reageerde. Leuke inspirerende verhalen van hele leuke mensen. Ik vond ook nog twee nieuwe blogjes hierdoor. Hartstikke leuk!
Over een paar dagen lees ik alles nog eens goed door en zal ik uit (proberen) te puzzelen ,wie het boekje krijgt.
En nu: terug naar buiten! Genieten van dit heerlijke weer, de was aan de lijn en de verse aardbeien op mijn brood. Nog een dag vrij. Ik ga nog lekker even genieten!
groetjes, Franca.

11 opmerkingen:

  1. Je hebt alweer prachtige bloemen in je tuin staan.
    Geniet er maar lekker van!
    En zoals jij naar dat artikel in het tijdschrift keek.
    Zo kijk ik naar jou gezinnetje. Je hebt het mooi voor elkaar Franca!
    groetjes van Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat mooie artikel wil ik ook weleens lezen. Is het nog ergens te krijgen?

    Groetjes, Sandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk artikel, ik heb nog nooit van deze mensen gehoord. Maar inderdaad; interressant om te zien hoe deze mensen leven! (eigenlijk zou ik diep in mijn hart ook wel met zoveel kinderen gezegend willen zijn...haha!)
    Groetjes Mama Lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het artikel nog nooit gelezen, maar zoals jij het hier neer schrijft lijkt het me inderdaad een heel inspirerend verhaal. Uit welk blad komt het? Misschien is het artikel op internet terug te vinden?
    En wat je zgt: hoe zal het ze nu vergaan? Zouden ze inmiddels gezwicht zijn of zouden ze allemaal op zo'n heerlijke manier leven? Ben er ook benieuwd naar!

    En ook hier lijkt alles wat achter te lopen. De moestuin doet het niet zo goed als vorig jaar. Te lang koud geweest?
    Maar de aardbeitjes doen het goed en worden hier gretig weggewerkt. Genieten hé? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PS:

    Ik heb dit gevonden (pagina 11)

    www.sgpj.nl/Media/download/9516/cover

    En hier misschien het filmpje? Ik kan het zelf niet openen, maar misschien jij en anderen wel?

    http://geloven.ncrv.nl/ncrv?nav=avtltCsHtGAgbCvaCbBeHtF

    BeantwoordenVerwijderen
  6. PS 2: misschien deze ook? Zou wel een leuke manier zijn om met ze in contact te komen ;o)

    http://www.vvvzhz.nl/v_beheer/print.asp?menu=1060700000_000364_000000_000000&n_code=309&group=22&print_type=3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik was gisteren ook al op zoek gegaan. maar er is weinig te vinden over ze op internet. ik had wel twee namen van de kinderen ingetypt ook maar verder dan de anderen kom ik ook niet. Het lijkt me een bijzonder artikel. wat ene prachtige foto's van je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan het artikel evt.inscannen.
    Mama Monique wat heb jij gezocht!
    Het is inderdaad de bedoelde reportage!
    En in het blad zie ik dat ze in 2008 hun 14e kind hoopte te krijgen.
    Het filmpje is helaas niet meer te zien.
    Kan ook, het was tenslotte al van 2006.

    Maar ik vind nog steeds dat ze zo tevreden lijken. Mama Lieveheersbeestje: 14 is wel wat veel, al zei mijn moeder vroeger altijd dat ze wel 12 kinderen had gewild.
    Voor mij hadden het er best meer als 3 mogen zijn, maar 14? Neemt niet weg dat ik het geweldig vind zo'n groot gezin!
    Ik weet (uit het artikel) wel dat ze een vakantiehuisje hebben (verhuren) aan de Alblas.Jammer dat het filpje niet meer te zien is. We laten het maar zo. Hartstikke bedankt voor het zoeken.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Franca, wat een gezellige blog heb je en het artikel dat je aanhaalt ken ik ook. Mijn man volleybalt met de vader van dit gezin! Een hele mooie reportage inderdaad! Leuk dat je het weer tegenkwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig artikel, ik heb er destijds al erg van genoten! De sfeer is mooi weergegeven. Wij hebben ook en groot gezin (9 kinderen) en leven redelijk sober. Helaas niet in zo'n prachtig huis dus het ziet er bij ons niet zo sfeervol uit;-)) Gezellig is het zeker en, zoals in dat artikel ook te lezen is(als je op de foto klikt kun je al veel lezen), ook meestal relaxed omdat ik ook thuis ben en dus geen stres ken mbt werk, oppas etc..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe meer kleuren in de tuin hoe mooier vind ik. Het kan mij niet kakelbont genoeg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen