Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

woensdag 8 april 2009

gelukt!

De eer komt helemaal aan mijn dochter toe, maar het is gelukt! Ik heb een duidelijke foto van " ons" eekhoorntje. Zelf heb ik het eindeloos geprobeert maar was ik altijd te laat. Grappig beest hoor, ik geniet er altijd zo van als ik hem ( of haar) zie.

Woensdag voor Pasen is hier altijd Poaseieromgang. Kinderen van de basisschool ( groep3 t/m 8) lopen met ( mooi uitgesneden) stokken en mandjes door het dorp. Ze gaan van deur tot deur ( en komen dus ook helemaal in het buitengebied) zingen een liedje ( begeleid met stokkengeklop) en krijgen als beloning eieren, snoep en geld. Het snoep en de eieren worden verdeeld ( als je drie kinderen in deze leeftijdscategorie op school hebt , krijg je soms dertig tot veertig eieren in een keer, je eet dus altijd gebakken eieren die dag, en bakt een paar cake en). Het geld is ( op een euro per kind na) voor een zelfgekozen goed doel. Hier is dat erg vaak Kika, omdat er een kindje dat kanker heeft op school zit, dan spreekt zo'n doel erg aan. De " Judas" heeft de geldzak, en draagt zorg voor de centjes.

Het liedje gaat als volgt : vrouwke, vrouwke doet oe best,
hoalt die eier uit de nest,
van die witte hennen,
god zal ze kennen,
een ei is geen ei,
't twidde is een halef ei,
derde is een poasei.
Ik ben gek op tradities, en deze is al heel oud. Mijn moeder ( die haar jeugd ook in dit dorp doorbracht) kwam altijd s' Woensdags voor Pasen hier, speciaal voor de Poaseierenomgang. Die bestond ook al toen zij hier woonde, maar toen mochten de meisjes nog niet meelopen! Het was alleen voor de jongens ( die dan ook nog vaak slaags raakte met kinderen uit het naburige dorp, wat gezien de stokken niet erg handig was). Sommige dingen zijn dus echt ten goede verandert. Ik heb ze helaas niet zingend op de foto ( dacht te laat aan het fototoestel), maar heb toch even een kiekje gemaakt om dit verhaal te kunnen vertellen. Er is ook nog een liedje wat ze zingen als ze niks krijgen, maar dat schiet me zo snel niet te binnen.
Zal ik het doen? Even de lentegordijnen uitproberen.
Oudste wil graag nog een keer goulash( of goelasj, zoals het in het Margrietkookboek staat). Nou vooruit nog een keer dan, want ik krijg zin in lentekost.
We krijgen nu ook wat kleur in de tuin.
En zelfs de rabarber komt eraan. De moestuin is om ( en die eer komt mijn schoonvader toe) , dus we kunnen gaan nadenken welke groentes we willen. En ook wat kruiden dit jaar. Sinds ik wat vaker Jamie's gerechten maak, koop ik steeds kruiden, het zou fijn zijn om ze uit eigen tuin te halen.
Ik ga wat paasinkopen doen, als het weer meewerkt lekker buiten de ramen wassen, en als ik dan nog wat tijd heb , bij mijn vriendin op de koffie. Fijne dag!
groetjes, Franca.

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi eekhoorntje! Geweldig!! (hier zitten vaak vleermuizen, maar hoe zet je vliegende vleermuisjes op de foto..?). En wat leuk dat ze bij jullie nog een palmpaasoptocht houden! Daar heb ik ook nog herinneringen aan en met mijn kinderen maakte ik ook vaak een stokje, maar nu is het hier niet meer helaas..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie gordijnen, zeg! Die zou ik het hele jaar laten hangen...
    Hier zitten ook veel eekhoorntjes. Het grappigste wat ik ooit gezien heb is dat er één met gespreide pootjes langs twee spijlen van een balkon omhoog klom om bij een vetbol te kunnen komen! Kon er natuurlijk niet op tijd een foto van maken. Heerlijke beestjes zijn het!

    BeantwoordenVerwijderen