Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 21 februari 2009

toch een fijne dag

Je hebt van die dagen, dat het niet zo wil. Vanmorgen leek het er zo een te worden. Alles leek wat grauw (niet in het minst door de dikke mist die hier hing) en ik moest nodig op zoek naar positiviteit.
Ik begon een ( dagelijks) mailtje te lezen( liep wat achter het was van gisteren) wat ik altijd mag ontvangen van een Mevrouw die ook voor Genoeg schrijft.
Ze helpt mensen die ( financieel) zwaar zitten, en kan vaak uit de moeilijkste situaties iets goeds halen. Dus dat kon ik gebruiken! Ik gaf een reactie op haar stukje, en kreeg later ineens vier stukjes met dezelfde titel in mijn mailbox,wat verbaasd opende ik ze... En wat denk je... Ze bleek het stukje ( anoniem) naar alle mensen die haar stukje dagelijks ontvangen doorgestuurd! En had inmiddels drie leuke reacties gehad en die weer doorgestuurd naar mij. Ik voelde me helemaal vereerd!
Dit is een oud kookboek.
Met goedkope recepten voor elke dag van het jaar.
Duidelijk nog uit de guldentijd. Ik kon geen jaartal vinden, maar het lijkt me ongeveer van de jaren 70.
Ik heb het dubbel, heeft iemand interesse? Als er een gegadigde is stuur ik het naar je op, zijn er meer dan wordt het loten. Ik zal tot dinsdag wachten op reacties, dan stuur ik het ( als er interesse is) op.
Zelf ben ik een engelstalig boek aan het lezen van Rosamunde Pilcher. Ik had het al even liggen, maar vond het zo'n pil dat ik bang was om eraan te beginnen. Het blijkt echter heel makkelijk leesbaar. Dat geeft nieuwe mogelijkheden! Katie Fforde heeft namelijk verschillende boeken geschreven die niet in het Nederlands vertaald zijn, verschillende ervan hebben ze ( in het engels dus) bij "mijn" bibliotheek.
Omdat ze zeker niet moeilijker zijn dan dit boek, liggen deze boeken nu ook binnen mijn bereik. Yes! Daar ben ik blij mee!
Ook wij kregen een doos van onze supermarktzegels ( leuk, het voelde een beetje als een kerstpakket openen), zie je dat pakket zitten? Hier worden morgen vast zoete broodjes gebakken. Ik hoop maar dat ze net zo lekker zijn als " de echte" die ik laatst maakte.
Ziehier een lekkere kom kerriesoep. Zelfgemaakt met kip en rijst erin ( en ui natuurlijk), een beetje yoghurt en zelfs wat citroen. De soep was heerlijk, maar de appelschijfjes die je er volgens het recept bij kon eten, hadden weinig toegevoegde waarde( vond het geen combinatie).
Ik had de soep in een braadpan gemaakt omdat je eerst, de kip,ui en kerrie moet bakken, dat leek me veiliger in een pan met dikke bodem.
En verder? Het plankje hangt, de rest komt vanavond ( hoop ik), nog steeds niks gemaakt, wel op visite geweest ( en mijn 80 jarige tante dus heel blij gemaakt).
Tot slot nog 1 foto, dit was gisteren het begin van een pan goulash, al vergat ik later het eindproduct op de foto te zetten. Maar het was heerlijk!
Het blijft fijn om op dagen dat het niet zo wil de keuken in te duiken. Het is er dan snel warm, de kinderen vinden het ( bijna) altijd erg leuk om iets bijzonders aan te treffen, het geeft snel resultaat en koken is een ontspannen bezigheid.
Toch ben ik vaak boos op mezelf dat ik niet wat meer inzet toon, en aan het handwerken ga. Zeker als ik al die prachtige werkstukken zie op de verschillende blogs. Maar misschien eis ik te veel van mezelf, ik vind het ook belangrijk dat het huis schoon en gezellig is. Probeer met een zekere regelmaat familie en vrienden te bezoeken, en om de dag naar pa te gaan. Tel daarbij een halve baan en drie pubers en dan moet ik misschien toch niet alles willen. Morgen is voor mijn man en mij. Hij is degene die er vaak bij inschiet. We wonen wellenswaar in Brabant, maar gaan niet carnavallen, maar iets gezellige gaan we ondernemen morgen. Ik laat nog wel horen wat het is geworden!

Neem ik meteen een goed advies van mijn vriendin ter harte. Deze vriendin is ( inmiddels meer dan 20 jaar geleden) naar Friesland verhuisd. Vond daar een baan, begon een ( pittige) studie, en werd ook nog eens verliefd op de buurman( en hij op haar) . Inmiddels zijn ze al jaren getrouwd en hebben twee geweldige kinderen. We hebben niet zoveel contact meer, maar regelmatig een mailtje en af en toe een kaart of belletje blijven we trouw volhouden. Bij haar stortte ik vandaag mijn hart uit. En wat denk je.. Ik kreeg een geweldig lief mailtje( zeg maar mail) terug, wat me echt een hart onder de riem stak. Zie je , echte vrienden zijn zo kostbaar, ongeacht hoe ver wonen. Dus of dit een fijne dag is geworden? Van een dag met een grauw randje, werd het een dag met een gouden randje. Dankzij verschillende lieve mensen, die me weer net even dat beetje moed gaven waar ik op zat te wachten. Dank je wel lieve mensen!
groetjes, Franca.

5 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je zulke mensen hebt, die je een hart onder de riem kunnen steken!
    Ik zou dat boek wel willen hebben, het ziet er zo gezellig uit!
    Wat betreft dat handwerken: ik heb dat ook, heb het er nu gewoon te druk voor. Maar het komt vanzelf wel weer. Het moet leuk blijven, toch?
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goeiemorgen ja ik wil dat boek ook wel maar er is wel een probleemje ik woon in Belgie!! die mevrouw das Annemiek he!? das zo'n super lief en goed mens ik verlang elke dag naar haar mijmeringetjes!! super dus ben jij die mevrouw van die versleten chesterfield???hihihi
    ik lees erg graag jou logje zo gezellig ik heb vroeger nog gestudeerd voor kraamzorg maar ik doe nu heel wat anders...
    lieve groet vanwege Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Franca,
    Ik kwam via de laatste genoeg en jouw stukje over je lievelingsboek, na wat zoeken op google op jouw log terecht. Wauw wat een herkenning. Ik voelde me gelijk "thuis" Ook ik hou van Genoeg,de kringloop, eenvoudig koken en boeken. maar vooral het stukje over het boek Boerin in Frankrijk bezorgde me kippenvel.
    Mijn moeder is ook al een aantal jaren geleden overleden en toen ik dit boek bij de kringloop zag, kocht ik het omdat zij het zo mooi vond. Bijzonder omdat dan precies zo bij jou te lezen.
    Met de verloting van je leuke boek hoef ik niet mee te doen, want die heb ik al hahaha ja gekocht bij de kringloop.
    Ik hoop nog lang je log te mogen lezen en wens je weer wat meer zonnige dagen.
    groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Franca! Ik hoop dat je je weer een beetje beter bent gaan voelen..het leven is soms niet zo geweldig hoor. Maar na een poosje snap je waarschijnlijk niet meer waarom je dat dacht...
    Ik heb ook zo'n soort boek van de margriet van vroeger, heerlijk! Maar ik loot niet mee hoor, er staan al veel te veel kookboeken op mijn plank..
    We hebben spyware in de computer en ik kan niet bloggen, dus moet je het even zonder mij stellen deze week, maar dat zal wel lukken met die leuke tijdschriften!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar even een reaktie bij mijn reakties.
    @Geertrude, Je hebt gelijk, het moet leuk blijven. Soms wil ik zoveel, dat ik dat even vergeet. Inmiddels wil er nog iemand het boek, dus ik zal lootjes maken en er een uitpikken.
    @Jezebelle, Als de verzendkosten naar Belgie hoger zijn, is dat zo. Iedereen mag meedoen. (En ja die Mevrouw is inderdaad Annemiek,een geweldig mens).
    @Lenie,gezellig dat je langskomt, en je dan thuisvoelen is het grootste compliment wat ik maar kan krijgen. Maar zeg je nou dat je me gegoogled hebt? Het moet niet gekker worden.
    @Het lieveheersbeestje, Dank je wel voor je goede wensen, het gaat al weer een stuk beter met me hoor. Ik zal toch echt moeten leren dat ik niet de hele wereld fijn en gezellig kan maken.Dat vind ik nog wel eens moeilijk. Hoop dat je die spyware snel te baas bent.Ik lees je blogje graag namelijk erg graag!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen