Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 22 februari 2009

gezellig thuis

Had ik het eerder over iets gezelligs gaan doen met mijn man. Hij koos ervoor om gezellig thuis te blijven. Even geen drukte, geen moeten, maar gewoon gezellig thuis aanrommelen.
En dat is het dus geworden. Zodat hij tijd had om aan zijn oude engelse auto ( die nu alleen een kapotte bodemplaat, aan een soort van draaispit is) te werken. Ik ( dolblij) aan een naaiwerkje begon.
En we verder wat aanrommelde in huis( zodat ook de was weer bij is). Lekker zo'n "rust" dagje.
Met alle tijd om (eindelijk) een naaiwerkje te starten. Kun je al zien wat het gaat worden? Je ziet wel meteen, wat het was. Namelijk een oud dekbedovertrek van de kringloopwinkel. Ik heb het ooit gekocht wegens het leuke stofje, en ben heel benieuwd hoe het uit zal pakken.
Als je het nog niet geraden had: een ouderwetse schort. Het patroon komt uit het : Huis -tuin§keukenboek ,van: H. van der Klift. Het is van 1977, wat vol staat met allerlei simpele patroontjes en recepten. Helaas nog niet simpel genoeg voor mij. Ik krijg niet helemaal duidelijk hoe het nou moet met de tailleband. Ik zal nog even puzzelen en anders ga ik even bij de moeder van mijn beste vriendin langs, die ziet het waarschijnlijk meteen. En ik vind het geen straf om daar even op de koffie te gaan!
Ons toetje gisteren: De chocola zag er in het echt toch goed uit hoor, al lijkt die op de foto wat dof. Smaakte lekker, wel wat machtig. Wat goed uitkwam omdat er toch wat minder van het hoofdgerecht gegeten was...
De zomerse chili. O, jee, de zomerse chili. Als je in een recept leest : 2 theelepels milde chilipoeder, denk dan niet zoals ik: ach, milde of gewone zal wel niet zoveel uitmaken!!! De chili was heet!!!!! Vooral de eerste hap bij het proeven was schrikken. Het was te eten, met veel stokbrood, en daarop zelfs boter, maar de volgende keer komt er dus of milde chilipoeder in, of veel minder.
Achter de recepten van vandaag nog een recept voor potato-bread, daar ben ik gisteren niet meer aan toe gekomen, maar dat ga ik deze week nog wel maken. Ooit heb ik een recept met kant en klare aardappelpuree gemaakt, en dat was verrassend lekker. Oudste zoon vond dit wel leuk, dus weer eens een gezamelijk project met hem.
En over projecten gesproken: dit is het project van manlief. En hoewel je er waarschijnlijk niet veel meer van snapt als ik, verdiend het toch echt ook eens een plaatsje hier. Als je even meekijkt: foto 1: heeft hij een malletje gemaakt van een kartonnen doos.
Foto 2 : er is naar die vorm" iets" voor de bodem gemaakt( dit is dus de onderkant van een auto, die hij aan het opknappen is).
Foto 3: hier zit het geheel in elkaar. Ik zie dat het knap en netjes werk is,het helamaal snappen is een ander verhaal. Onvoorstelbaar dat we hier ( over een paar jaar) in kunnen gaan toeren( in de hele auto dan hè).

Omdat we alle tijd hadden, hebben we ook wat rondgesnuffeld op internet. Gezocht naar een leuk, betaalbaar huisje in Engeland. De meeste huisjes die leuk en betaalbaar zijn, zijn al geboekt. We zijn natuurlijk ook erg laat. Nog steeds vind ik het heel moeilijk om onze oudste zoon alleen thuis te laten. We denken nu over een oplossing als: een mensen hier in huis laten logeren die af en toe een oogje in het zeil houden, maar hem ook zijn vrijheid gunnen( klinkt dit erg idealistisch ? ). Het rondsnuffelen alleen was al erg leuk. Wat een grappige huisjes, en een heerlijke uitzichten, superleuke stadjes, met van die lekker tuttige rommelwinkeltje. Als we DE oplossing voor oudste vinden, ben ik zo weg!
Ik weet niet wat het is, maar Engeland heeft het voor mij. Zou het een hoog tuttigheids gehalte zijn, wat we gemeen hebben?

Het naaihoekje is nog niet af. Maar ik laat het voorlopig even zo. Ik kijk wel wat rond ( in huis) tot het is zoals ik het voor ogen heb. En als ik nou omkijk ( ik zit met mijn rug naar het tafeltje) ziet het er al best gezellig uit. Er komen twee knoppenrekjes ( een tegen het tafeltje en een tegen de muur) waar ik van alles aan kan hangen. Nou twijfel ( dat zou mijn achternaam kunnen zijn) ik nog over een metalen bordje of een memobord met prikkers. Dus een foto van het naaihoekje moet nog even wachten, tot ik weet wat ik wil.
Ik ga er wel in werken vandaag, en daar ging het toch eigenlijk om nietwaar? Oudste zoon is inmiddels wakker, en even een blokje om, om wakker te worden. Zo fanatiek ben ik helaas niet, voor mij wordt het gewoon een snelle douche en aan de slag. De keuken aan kant, bij vriendins moeder langs, en een kadootje zoeken voor diezelfde vriendin, die morgen jarig is. Klinkt niet slecht toch?
groetjes, Franca.

2 opmerkingen:

  1. Wat vindt zoonlief er dan zelf van? Onze zoon (de middelste) ik ook 17 en hij is net terug van skivakantie, hij is alleen met zijn vriendin een week gaan skieen. Alles zelf geregeld en betaald, zelf gekookt in het vakantiehuisje en alles daar weer netjes achtergelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Scrapothekerin,
    Ooit ging ik ook als 16 jarige met vriendinnen skieen. Maar het ene kind is het andere niet. Ik schrijf hier over mezelf( en dus ook af en toe over man en kinderen) maar wil niet hun hele lief en leed hier neerzetten. Ik begrijp nu (teruglezend) dat ik wel erg betuttelend overkom, maar dat is dus niet zo. Toch heb je me wel aan het denken gezet! Oudste " groeit" de laatste tijd enorm. Misschien zou het ( met opa en oma op de achtergrond) wel prima alleen lukken.
    Ik heb het hem ook zelf gevraagd, en hij ziet het wel zitten.Dank je wel voor het " denkaanzetje", als je nog eens langskomt hoor je vanzelf wat we gaan doen.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen